nuffnang

Wednesday, February 27, 2013

HIDUP

****
aku seorang yang ringkas
(pada pandangan aku)

aku suka memerhati
sekelilingku
memahami dan menyelami
apakah perasaan yang tersirat
di sebalik hati setiap mahluk yang bernyawa
yang melintas di hadapan pandangan mataku

hatiku mudah tersentuh
mudah terluka
dan mudah membentak
tapi semuanya hanya terluah di dalam hati

aku melihat si tua yang miskin
menuntun basikal buruknya
yang terbeban dengan sayuran kampung
untuk dijual di pasar
hatiku tersentuh
tertanya..
mengapa si tua ini masih membanting tulang
demi mencari sesuap nasi
apakah dia tak punya anak?
apakah anaknya tak punya upaya
untuk menyara hidup si bapa yang sudah tua..
hatiku menangis...
dan setitik air mata  terbit di wajahku...
aku tahan.. aku tidak suka manusia lain melihat kelemahanku

aku berjalan lagi..
terlihat pula si kucing jalanan
kelihatannya seperti baka yang mahal
namun..
buruk dan lusuh..
kesian kau wahai si kucing
hidup dengan manusia yang tak punya hati
hidup dengan manusia yang tidak layak bergelar manusia
tika kau indah dan cemerlang...
kau dipuja dan didewa
namun bila mana kau sakit dan lemah..
dicampak saja kau di tepi jalan...
kasihan hidupmu wahai mahluk...
aku dapat merasakan..
andai kau punya akal
punya kuasa meluahkan perasaanmu..
pastinya kau tidak mahu dekat dengan kami
manusia... yang kejam
dan tak punya akal yang waras... 
aku pasti..

langkahku terhenti...
aku melihat sekelilingku
alam tempat ku berpijak ini terlalu ghairah
terlalu rakus..
manusia berakal hanya menggunakan akalnya untuk kepentingan nafsu...

aku....
aku tak mahu menjadi begitu
tapi aku takut...
aku seorang yang lemah
dan mudah terpedaya...

aku berharap...
ringkasnya aku biarlah untuk dunia
bukan untuk akhirat...
lemahnya aku biarlah untuk ALLAH
bukan untuk manusia...
dan membentaknya aku biarlah untuk kesalahan
bukan untuk kebenaran....

kerna aku baru mula merangkak
untuk menjalani dunia yang sebenarnya...
Ya ALLAH.. bantulah aku..keluargaku..dan sahabatku...
Amiin...

sayang aku rindu kamu...



No comments:

Post a Comment